بزرگترین رقابت «گیم»

میخواهیم بحث قدیمی را دوباره باز کنیم که کدام بهتر است : زد ایکس اسپکتروم یا کمودور ۶۴ ؟

دوران ۸ بیتی ، محاسبات خانگی بسیار ساده‌تر از عصر دیجیتالی بود که امروز در آن زندگی می‌کنیم. دنیایی بدون آنلاینهای چند نفره ، تراشه های گرافیکی سه بعدی یا صدای استریو بود، با این حال بسیاری ادعا می کنند که این دوران اوج بازی های ویدیویی بود. زد ایکس اسپکتروم و کمودور ۶۴ در آن زمان بر همه جا حکمرانی می کردند، و بحث در مورد اینکه ماشین برتر کدام است در محفل گیمرها بحث غالب بود.
اما پاسخ آسانی برای این سوال وجود ندارد ! زیرا این معمایی با اهمیت به اندازه نینتندو در مقابل سگا و یا پیچیدگی ای در حد iOS در مقابل اندروید دارد .
هر دو کامپیوتر تلاش خود را برای شکل دادن به صنعت آنگونه که ما می شناسیم انجام دادند و بیش از حد شایسته جایگاه خود در تالار شهرت بازی هستند.

+++++++++++++

سخت افزار و ظاهر فیزیکی :

اولین اسپکتروم سینکلر توسط یک سی پی یو Zilog Z80A با فرکانس ۳/۵ مگاهرتز با رم ۱۶ کیلوبایت یا ۴۸ کیلوبایت کار می کرد. خروجی ویدیو از طریق یک مدولاتور RF سازگار با دستگاه های تلویزیون تعبیه شده بود که وضوح ۲۵۶*۱۹۲ را با قابلیت های رنگ محدود ارائه می داد. صدا به جای تلویزیون از طریق یک بیپر روی خود کامپیوتر منتقل می شد و از طریق یک کانال با ده اکتاو پخش می شد.
روی کاغذ، کمودور ۶۴ در زیر پوسته کیس ، برتر بود. دستگاه ۶۴ کیلوبایتی یک تراشه VIC-II را با دو حالت گرافیکی بیت مپ، مجهزتر برای کنترل رنگ‌های مختلف و یک تراشه صدای SID برای قدرت صوتی بیشتر، عرضه کرد . با این حال، ریزپردازنده ۸ بیتی MOS Technology 6510 کندتر از پردازنده اسپکترومی کار می‌کند که باعث می‌شود برای مدیریت گرافیک‌های سه‌بعدی بد طراحی نشده باشد.

کمودور ۶۴ ممکن است امروز زمخت تر و حجیم تر از اسپکتروم به نظر برسد، اما مطمئناً در آن زمان کارایی داشت. ماشین کمودور با طراحی صفحه کلیدی که برای دوران مدرن تغییر چندانی نکرده است، جایگزین قوی‌تری برای دشمنان لاستیکی خود بود. با این حال، اسپکتروم براق تر و قابل حمل تر بود .

کمودور ممکن است رقیب خود را در بخش سخت افزار کاملاً شکست داده باشد، اما توجه به تفاوت قیمت قابل توجه بین ماشین ها مهم است.
اسپکتروم با قیمت ۱۲۵ پوند برای مدل ۱۶ کیلوبایتی یا ۱۷۵ پوند برای ۴۸ کیلوبایت عرضه شد، در حالی که قیمت اولیه کمودور ۶۴ تقریبا دو برابر آن بود. این سوال که کدام یک ارزش بیشتری برای مبلغ پرداختی ارائه می دهد، بحثی است که منعکس کننده جنگ های کنسول های نسل فعلی است. یکی سخت افزار داشت، دیگری مقرون به صرفه بود و یک کتابخانه نرم افزاری بزرگتر داشت.

++++++++++++++++

گرافیک و صدا :

اگرچه کمودور ۶۴ از نظر قدرت صوتی از فناوری پیشرفته‌تری نسبت به اسپکتروم اصلی پشتیبانی می‌کرد، اما بحث در مورد اینکه کدام یک گرافیک و صدای بهتری داشت ، چندان به نتیجه نهایی نرسید . این موضوع از بازی به بازی دیگر متفاوت بود و معمولاً به خلاقیت برنامه نویس و توانایی آنها در استفاده حداکثری از ابزارهای در دست بستگی دارد.
این در مورد صدا کمتر از گرافیک صدق می کند، زیرا تراشه SID کمودور ۶۴ یک برنده واضح از این نظر است. در حالی که برخی از برنامه نویسان می توانستند مجموعه ای از بلیپ های تولید شده توسط اسپکتروم را به چیزی تقریباً خوشایند تبدیل کنند، آهنگ های ترکیبی کامپیوتر کمودور ۶۴ استانداردها را در دوران ۸ بیتی تعیین کردند. عملکرد موسیقایی کمودور ۶۴ با مجموعه‌ای از وب‌سایت‌ها که به آهنگ‌های جدید اختصاص داده شده‌اند، هنوز هم امروزه طرفداران آنلاین قوی دارد.

«««««««»»»»»»»

مقایسه گرافیکی بین این دو ماشین موضوع بحث برانگیزتری است. در حالی که تراشه VIC-II کمودور ۶۴ تصاویر چند رنگ را به مراتب بهتر مدیریت می‌کرد، و با اسپرایت و اسکرول ماهرانه تر عمل میکرد ، همه اینها هزینه داشت. اگر طراحان بازی از بیش از یک رنگ در یک خوشه پیکسلی 8×8 استفاده می کردند، نیمی از وضوح افقی را از دست می دادند و در نتیجه تصاویر بلوکی ایجاد می شد.
بزرگترین مشکل گرافیکی اسپکتروم تضاد رنگ بود. مگر اینکه راه حلی اعمال شود، رنگ‌ها با یکدیگر برخورد می‌کنند و اسپرایت‌ها سایه پس‌زمینه را به خود می‌گیرند یا توسط آن مبهم می‌شوند.
در بازی‌هایی مانند «Double Dragon» و «Knight Tyme» تکنیک‌هایی که طراحان برای به حداقل رساندن این مسائل به کار گرفتند، به بخشی از فرهنگ طیف بازی اسپکتروم تبدیل شد. برخی از برنامه نویسان مسیر تک رنگ را طی کردند، در حالی که طراحانی مانند دان پریستلی ترجیح دادند از اسپرایت های بزرگی که کل بلوک های شخصیت را در بر می گرفت استفاده کنند.

با وجود مزایای آشکار تراشه‌های گرافیکی و سخت‌افزار صوتی کمودور ۶۴ ، بسیاری از بازی‌ها در هر دو سیستم یکسان به نظر می‌رسند ! زمانی که طراحان تصمیم گرفتند از وضوح کامل دستگاه به قیمت استفاده کاملتر از رنگ استفاده کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، معمولاً به مهارت و خلاقیت برنامه نویسان مربوط می شود. Street Fighter II در اسپکتروم با وجود اینکه به صورت تک رنگ رندر شده است، چشم‌نوازتر است، زیرا اسپرایت‌ها و پس‌زمینه‌ها بسیار واضح‌تر بودند، در حالی که بازی‌هایی مانند IK+ (کاراته بین المللی) نمونه خوبی از برتری کمودور ۶۴ هستند.

++++++++++++++

کتابخانه بازی و سخت افزارهای جانبی :

ما قبلاً مقایسه‌های گرافیکی و صدا را بین دو رایانه پوشش داده‌ایم، اما وقتی روی انتخاب پافشاری شود ، کدام یک دستگاه بازی بهتری بود؟
زمان‌های بارگذاری طولانی نقطه ضعفی بود که هر دو سیستم از آن رنج می‌بردند، اما توسعه‌دهندگان کمودور ۶۴ کارهای بیشتری انجام دادند تا کاربران را کمتر خسته کنند. در حین بارگذاری نرم افزار، به بازیکنان موسیقی ارائه می شد و حتی برای گذراندن زمان، مینی گیم هایی در اختیار بازیکنان قرار می گرفت.
جدای از چنین مشکلاتی ، کتابخانه وسیع اسپکتروم که اکنون به لطف تلاش های مداوم پیروان فرقه اش از ۲۳۰۰۰ عنوان فراتر رفته است، آن را به یک برنده آشکار در این رده تبدیل می کند.
اما همیشه کمیت بر کیفیت چیرگی ندارد ، و نمونه‌های متعددی وجود دارد که نسخه کمودور ۶۴ یک بازی خاص نسخه قطعی و برتر است .
البته سلیقه شخصی نیز در اینجا وجود دارد. Elite، Lords of Midnight و Dizzy نمونه‌هایی از دستگاه سینکلر در بهترین حالت خود هستند، در حالی که عناوین سری Last Ninja و Impossible Mission در کمودور ۶۴ بی‌رقیب بودند.


مسلماً کمودور ۶۴ با مجموعه ای از درایوهای دیسک مارک دار و انواع کارتریج های برنامه و گیم و یوتیلیتی ، در مورد تجهیزات جانبی برتری داشت. هر دو کامپیوتر از چاپگرهای ماتریس نقطه‌ای و رابط‌های جوی استیک پشتیبانی می‌کردند، اما کمودور ۶۴ برای میزبانی از یک مودم ابتدایی، با وجود اینکه کاربران در اوایل دهه ۸۰ نیاز کمی به یک مودم داشتند ، توانایی جالبی از خود نشان داد .
در پایان، مقایسه زد ایکس اسپکتروم و کمودور ۶۴ یک موضوع بحث برانگیز است زیرا هر دوی این ماشین‌های نمادین ، نقاط قوت و ضعف خود را دارند . اما اگر قرار به انتخاب نهایی باشد ما می گوییم که کمودور ۶۴ دارای برتری در مورد قابلیت های صدا و لوازم جانبی سخت افزاری است، در حالی که اسپکتروم دارای یک کتابخانه برتر از بازی ها است.

از دیدگاه گرافیکی اسپکتروم به کراوات راه راه تشبیه میشود در حالی که کمودور ۶۴ اغلب نماهای رنگارنگ‌تری ارائه می‌کرد که این موضوع معمولاً با تصاویر بصری پیچیده‌ای همراه بود. بازی‌های اسپکتروم گهگاه از تضاد رنگی رنج می‌بردند ، اما ظاهری متمایز داشتند که مخصوص خودشان بود .
البته این موضوعات تماما به خلاقیت برنامه نویسان هم مربوط می شد که در هر دو کامپیوتر برنامه نویسان بسیار خلاقی معرفی شدند و بازیهای بسیار زیبایی از هر دو به یادگار باقی ماندند .