۲۰ - دستگاه عجیب Dragon 32 (۱۹۸۲)

این دستگاه ۳۲کیلوبایتی که توسط Dragon Data مستقر در سوانسی (یکی از شاخه های شرکت اسباب بازی سنتی Mettoy) ساخته شده بود ، دارای پردازنده مرکزی پیشرفته موتورولا MC6809E، صفحه کلید مناسب و جوی پدهای آنالوگ عالی بود . با این حال، سخت‌افزار گرافیکی عجیب و غریب آن به هر بازی رنگی سبز می‌بخشید و نمادین‌ترین شخصیت بازی آن یک پسر مدرسه‌ای عینکی به نام کاتبرت بود. این دستگاه را به جای یک ماشین بزرگ دیگر ساخت سوانسی، Sam Coupe، در لیست قرار دادم، زیرا دو بازی موفق برای این سیستم طراحی شده بود : Impossiball و Utopia. با وجود این، Dragon Data در سال 1984 نابود شد!!


۱۹ - آتاری اس تی (۱۹۸۵)
آتاری ST اولین رایانه خانگی با رابط کاربری گرافیکی رنگی و مجهز به پردازنده ۱۶ بیتی موتورولا ۶۸۰۰۰، با ۵۱۲ کیلوبایت رم بود ، این کامپیوتر در زمان ساخت، دنیای آینده به نظر می رسید ... تا اینکه آمیگای شرکت کمودور، دو ماه بعد وارد بازار شد.
آتاری st یک دستگاه موسیقی دیجیتال افسانه ای به لطف رابط داخلی Midi خود بود ، این دستگاه برای معرفی خود بعنوان پلتفرم بازی تلاش زیادی کرد.


۱۸ - سیستم (1983)Acorn Electron
الکترون که برای رقابت با زدایکس اسپکتروم طراحی شده بود، نسخه ای مقرون به صرفه از BBC Micro بود که از همان پردازنده و سیستم عامل Synertek 6502A و زبان بیسیک مشابه استفاده می کرد. در ابتدا به خوبی با بازی‌ها پشتیبانی می‌شد، بسیاری از آنها از Beeb تبدیل شدند، اما ساخت آن پرهزینه بود و آنقدر غیرمعقول بود که واقعاً Speccy را به دردسر انداخت.


۱۷ - . سینکلر ZX81 (1981)
پیگیری ZX80 رایانه‌های خانگی را به فروشگاه‌های خیابانی بریتانیا آورد و این دستگاه ارزان و مقاوم را حتی برای افراد کم درآمد در دسترس‌تر کرد. بسیاری از پیشکسوتان صنعت بازی شروع به تایپ برنامه های BASIC در صفحه کلید لمسی آن کردند. عناوینی مانند 3D Monster Maze و Mazogs یک مکاشفه در صنعت بازی بودند.

۱۶ - دستگاه Texas Instruments TI-99/4A (1981)
سیستم جالب TI-99/4A با پردازنده ۱۶ بیتی، ۱۶ کیلوبایت رم و تراشه نمایشگر ویدئویی پیشرفته TMS9918 (که بعدها در Sega Mega Drive مورد استفاده قرار گرفت)، یکی از قدرتمندترین ماشین های موجود در آن زمان بود. در ابتدا با قیمت ۵۲۵ دلار خرده‌فروشی شد، یک جنگ شرورانه قیمت با Vic 20 قیمت آن را به ۱۰۰ دلار کاهش داد و برای مدتی فروش خوبی داشت، اما تصمیم Texas Instruments برای کنترل کامل توسعه نرم‌افزار برای این دستگاه، جذابیت آن را به عنوان یک پلتفرم بازی محدود کرد.


۱۵ - کامپیوتر . Altair 8800 (1975)
دستگاه Altair که از طریق سفارش پستی فقط با قیمت ۴۰۰ دلار (کسری از هزینه کامپیوترهای تجاری در آن زمان) در دسترس بود و با پردازنده ۲ مگاهرتزی Intel 8080 ساخته شده بود، به طور موثر صنعت میکرو کامپیوتر خانگی را آغاز کرد. در ابتدا فقط از طریق یک سری سوئیچ‌های رم در جلو قابل برنامه‌ریزی بود، به سختی محصولی در بازار انبوه بود، اما افراد جوان زیادی را به برنامه‌نویسی جذب کرد (مشهورترین آنها بیل گیتس و پل آلن) و افزودن یک ترمینال و مانیتور که اجازه توسعه بازیهای ساده را میدادند، به راحتی امکان‌پذیر بود.

۱۴ - کامپیوتر Amstrad CPC 464 (1984) آمستراد، به‌طور غیرمنصفانه کامپیوتری بود که در دهه ۱۹۸۰ به خوبی کار می‌کرد، به دلیل مشخصات چشمگیر و طراحی یکپارچه‌اش که شامل صفحه کلید و نوارکاست در یک واحد شیک قرار گرفته بود، پس از ورود مورد تحسین قرار گرفت. با گرافیک و صداگذاری عالی، این دستگاه یک ایستگاه کاری مستحکم بنظر میرسید و بسیاری از کاربران پلتفرم آن را به عنوان یک دستگاه ویژه، در جنگ های عرصه "اسپکتروم دربرابر کمودور۶۴" گرامی داشتند.

۱۳ - شارپ X68000 (۱۹۸۷)
این دستگاه یک کامپیوتر شخصی کلیدی ژاپنی در اواخر دهه ۱۹۸۰ بود که دارای یک پردازنده ۱۶ بیتی موتورولا ۶۸۰۰۰ ، مانند آتاری ST و آمیگا بود، اما با عملکردهای گرافیکی اضافه شده از جمله پشتیبانی از اسپرایتهای سخت افزاری و اسکرول سخت افزار، که امکان ایجاد یک دستگاه سکه ای تقریبا کامل را فراهم می کرد. کلاسیک هایی مانند R-Type و Final Fight روی این دستگاه ارائه شده بود . این سیستم اساسا یک ماشین آرکید مبدل به عنوان یک رایانه شخصی درنظر گرفته شده است .


۱۲ - . اپل مکینتاش (۱۹۸۴)
همیشه یک صحنه توسعه بازی در رایانه‌های م اولین بار عنوان ماجراجویی بسیار محبوب Myst را بازی کردیم، و جایی که توسعه دهنده Halo بانجی با Marathon و Myth شروع به کار کرد. این کامپیوتر همچنین شاهد یک صحنه مستقل و پررونق در دهه های ۱۹۸۰ و ۹۰ بود.


۱۱ - ام اس ایکس. MSX (۱۹۸۳)
این پلتفرم که توسط مایکروسافت ژاپن طراحی شد، یک دستگاه نبود، بلکه یک استاندارد سخت افزاری بود. این پلتفرم توسط طیف وسیعی از تولیدکنندگان از جمله سونی و توشیبا پشتیبانی می شد.
با استفاده از همان پردازنده Z80 و تراشه ویدئویی Texas Instruments TMS9918 به عنوان سیستم Sega Master بازتولید شد که یک پلتفرم بازی عالی بود و معروف است که MSX2 میزبان عنوان اصلی Metal Gear بود.

ادامه دارد....